Jeg er nettopp ferdig med Charlie Geres bok Digital Culture fra 2008(førsteutgave 2002).
Boken handler ikke først og fremst om samtidens digitale kultur, men kan beskrives som en digitaliseringens kulturhistorie. Gere studerer den digitale
teknologien i et historisk perspektiv og beskriver de viktigste etappene i utviklingen
fra 1800-tallets regnemaskiner, via mellomkrigstidens informasjonsteori og frem
til våre dagers personlige datamaskiner. Fokuset i Geres undersøkelser ligger
riktignok ikke på selve teknologien, men derimot på de politiske, økonomiske,
sosiale og kulturelle forutsetningene for den digitale utviklingen – og på de
kulturelle og samfunnsmessige konsekvensene. Den digitale teknologien har etter hvert blitt en integrert del av livene våre. Vi opplever den som noe gitt, for ikke å si som
noe «naturgitt». Det er som Gere skriver: «Digital technology’s ubiquity and
its increasing invisibility have the effect of making it appear almost natural.»
Dermed er et lett å glemme at også den digitale teknologien har en historie, og
at de kreftene som har bidratt til å forme denne historien, har satt spor etter
seg både i utformingen av selve teknologien og i våre forestillinger om den. For å forstå dagens situasjon er det altså
avgjørende å forstå digitaliseringens kulturhistorie, argumenterer Gere. Han
beskriver selv boken som en slags «kulturarkeologi», hvor målet er å grave under
overflaten av dagens digitale landskap, for på den måten å avdekke «the
underlying structures that gave it its present shape».
Jeg har ofte stusset over den polariseringen som preger mange av diskusjonene som knytter seg til digitaliseringen av litteraturen. På den ene
siden finner vi en slags avventende skepsis. På den andre siden finner vi en voldsom
teknologioptimisme, og en forestilling om at den digitale teknologien så å si
er et gode i seg selv. I et av de mest interessante kapitlene i Digital Culture, «The Digital
Counter-Culture», behandler Charlie Gere nettopp denne problemstillingen. Her argumenterer
han blant annet for at både sekstitallets kaliforniske motkultur og åttitallets
nyliberalistiske tankestrømninger har bidratt til å forme dagens digitale teknologioptimisme og ikke minst
forestillingen om internettet som et autonomt og selvregulerende system.
Uavhengig av om denne analysen stemmer, mener jeg at det er viktig å ha med seg det
kulturarkeologiske perspektivet inn i undersøkelsen av hvordan digitaliseringen
preger litteraturen, og man må spørre: Hvilke krefter eller faktorer er det som
bidrar til å forme litteraturens digitale former?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar