I den siste tiden har jeg forsøkt å reflektere over hvordan «Litteratur
i digitale omgivelser» kan tenkes innenfor kulturpolitikkforskningens rammer. I
utgangspunktet er ikke litteraturpolitiske spørsmål noen sentral tematikk i
forskningen min. Det er ikke min oppgave å beskrive litteraturens rammevilkår eller
å vurdere effekten av de ulike litteraturpolitiske virkemidlene (det være seg
innkjøpsordningen, momsfritaket for papirbøker, fastprisordningen eller de
ulike forfatter- og prosjektstipendene som Kulturrådet forvalter). Mitt
perspektiv ligger hele tiden på de tre sentrale instansene i den litterære
kommunikasjonssituasjonen, nemlig forfatteren, teksten og leseren. Men ikke
desto mindre – eller nettopp derfor – kan man betrakte «Litteratur i digitale
omgivelser» som et bidrag til kulturpolitikkforskningen, i den forstand at prosjektet
bidrar til å etablere et kunnskapsgrunnlag
for litteraturpolitikken.
En stor del av den kulturpolitiske forskningen i Norge tar form av
statistiske, økonomiske eller sosiologiske undersøkelser av kulturfeltet. Dette
er viktige undersøkelser, men fokuset blir ofte rettet mot de omliggende
strukturene, og dermed taper denne forskningen selve kunsten av syne. Motsatt
kan det virke som om den kunstfaglige
forskningen vegrer seg mot å diskutere kulturpolitiske spørsmål. Abstrakte
politiske diskusjoner er en del av standardrepertoaret på akademiske seminarer,
men når konkrete kulturpolitiske problemer kommer på bordet, trekker forskningen
seg tilbake.
Det finnes imidlertid gode argumenter for et kunstfaglig eller
estetisk perspektiv i den kulturpolitiske forskningen. Ikke minst blir dette
tydelig i forbindelse med digitaliseringen av litteraturen. For å kunne vurdere
den eksisterende litteraturpolitikken, og for å danne seg et bilde av hvordan de
litteraturpolitiske virkemidlene bør utformes i fremtiden, er det nødvendig med
inngående innsikt i samtidens litterære former. Det er nødvendig med innsikt i
de kunstneriske produksjonsprosessene, i lesernes erfaringer, og ikke minst er
det nødvendig med innsikt i hvordan den digitale utviklingen setter spor etter
seg i litteraturen. Et estetisk perspektiv i kulturpolitikkforskningen er av stor betydning i en slik sammenheng.
Digitaliseringen av litteraturen har vært
en sentral tematikk i den litteraturpolitisk debatten i Norge i de senere årene.
Det er ikke nødvendigvis digitaliseringen som har fremtvunget debatten om en mulig
boklov, men den teknologiske utviklingen har bidratt til å komplisere situasjonen
og har på den måten fungert som et premiss for diskusjonen. Men hvordan har
digitaliseringen blitt forstått? I praksis har digitaliseringen blitt redusert
til et spørsmål om nye distribusjonsformer for litteraturen, altså til et
spørsmål om e-bokens fremvekst. Dermed har den litteraturpolitiske debatten
oversett det mangfoldet av ulike prosesser som er involvert i digitaliseringen
av litteraturen, og den har oversett de mer grunnleggende spørsmålene knyttet til hva som skjer med litteraturen når omgivelsene digitaliseres.
De litteraturpolitiske debattene – men også den litteraturpolitiske
forskningen – har altså manglet et estetisk perspektiv. Slik har den også
manglet et fullgodt grunnlag for å diskutere litteraturpolitikkens fremtid.
Like mye som en økonomisk analyse av forlagsbransjen, burde utformingen av
litteraturpolitikken basere seg en estetisk analyse av de litterære formene.
Kulturpolitikken og kulturpolitikkforskningen blir for øvrig diskutert på konferansen "Kulturrikets tilstand" på Litteraturhuset i Oslo 30. oktober.
(Det skal bemerkes – siden jeg er ansatt i Kulturrådet – at disse betraktningene fullt og helt er mine egne, og at de på ingen måte representerer Kulturrådets politikk.)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar